™GLOBAL CONCEPT TRADING

FOREX

تجزیه و تحلیل سهام: روش های مختلف برای ارزیابی سهام

تجزیه و تحلیل سهام

تحلیل سهام چیست؟

تجزیه و تحلیل سهام ارزیابی یک ابزار تجاری خاص، یک بخش سرمایه گذاری یا بازار به عنوان یک کل است. تحلیلگران سهام تلاش می کنند تا فعالیت آینده یک ابزار، بخش یا بازار را تعیین کنند.

تعریف کلی:
تجزیه و تحلیل سهام عمل استفاده از اطلاعات و تجزیه و تحلیل داده ها برای تصمیم گیری سرمایه گذاری است.
یکی از روش‌های رایج تحلیل سهام، تحلیل فاندامنتال است، یعنی استفاده از فعالیت‌های مالی برای پیش‌بینی قیمت سهام.
یکی دیگر از روش های رایج تجزیه و تحلیل سهام، تحلیل تکنیکال است، اتکا به فعالیت های تاریخی قیمت سهام برای پیش بینی فعالیت قیمت آتی.
سایر اشکال کمتر رایج تجزیه و تحلیل سهام عبارتند از تجزیه و تحلیل احساسات و تجزیه و تحلیل کمی.
سرمایه گذاران ممکن است اطلاعات غیرقابل پیش بینی یا محدودی داشته باشند که تجزیه و تحلیل سهام را دشوار می کند.

سهام چیست؟ و درک تحلیل سهام:
تجزیه و تحلیل سهام روشی برای سرمایه گذاران و معامله گران برای تصمیم گیری خرید و فروش است. سرمایه گذاران و معامله گران با مطالعه و ارزیابی داده های گذشته و فعلی تلاش می کنند تا با تصمیم گیری آگاهانه در بازار برتری کسب کنند.
مفهوم تجزیه و تحلیل سهام بر این فرض تکیه دارد که می توان از اطلاعات موجود بازار برای تعیین ارزش ذاتی یک سهام استفاده کرد. در روش‌های اولیه که در زیر مورد بحث قرار می‌گیرند، سرمایه‌گذاران از صورت‌های مالی، حرکت قیمت سهام، شاخص‌های بازار یا روند صنعت برای تصمیم‌گیری سرمایه‌گذاری استفاده می‌کنند.
بیشتر این استراتژی بر استفاده از اطلاعات تاریخی متکی است. به عنوان مثال، سرمایه گذاران ممکن است سهام یک شرکت را بر اساس عملکرد مالی آن تجزیه و تحلیل کنند. تحلیلگری که در تلاش برای تعیین قیمت منصفانه آن سهام است، ممکن است تلاش کند تا بفهمد شرکت‌های مشابه با عملکرد مشابه در گذشته چگونه عمل کرده‌اند.

دو نوع اساسی تحلیل سهام وجود دارد: تحلیل فاندامنتال و تحلیل تکنیکال . هر روش در زیر به طور عمیق تر مورد بحث قرار گرفته است.

تحلیل فاندامنتال
تجزیه و تحلیل فاندامنتال بر داده های منابع، از جمله سوابق مالی، گزارش های اقتصادی، دارایی های شرکت و سهم بازار متمرکز است. برای انجام تجزیه و تحلیل فاندامنتال در یک شرکت یا بخش عمومی، سرمایه گذاران و تحلیلگران معمولاً معیارهای صورت های مالی شرکت – ترازنامه ، صورت سود و زیان ، صورت جریان نقدی ، و پاورقی ها را تجزیه و تحلیل می کنند .
این اظهارات در قالب یک گزارش 10-Q یا 10-K از طریق سیستم پایگاه داده، EDGAR ، که توسط کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده (SEC) اداره می شود، برای عموم منتشر می شود. همچنین، گزارش سود منتشر شده توسط یک شرکت در طی بیانیه مطبوعاتی سود سه ماهه آن توسط سرمایه گذارانی که به دنبال تعیین میزان درآمد، هزینه ها و سود یک شرکت هستند، تجزیه و تحلیل می شود.

تحلیل فاندامنتال و نسبت ها
هنگام اجرای تجزیه و تحلیل سهام بر روی صورت های مالی یک شرکت، یک تحلیلگر معمولاً معیارهای سودآوری، نقدینگی ، پرداخت بدهی ، کارایی، مسیر رشد و اهرم شرکت را بررسی می کند . برای تعیین میزان سلامت یک شرکت می توان از نسبت های مختلفی استفاده کرد.
به عنوان مثال، نسبت جاری و نسبت سریع برای برآورد اینکه آیا یک شرکت قادر به پرداخت بدهی های کوتاه مدت خود با دارایی های جاری خود است یا خیر استفاده می شود . فرمول نسبت جاری با تقسیم دارایی های جاری بر بدهی های جاری محاسبه می شود ، ارقامی که می توان از ترازنامه بدست آورد. اگرچه چیزی به عنوان نسبت فعلی ایده آل وجود ندارد، اما نسبت کمتر از 1 می تواند به تحلیلگر سهام نشان دهد که شرکت در وضعیت مالی ضعیفی قرار دارد و ممکن است نتواند تعهدات بدهی کوتاه مدت خود را در زمان سررسید پوشش دهد.
با نگاهی به ترازنامه، یک تحلیلگر سهام ممکن است بخواهد سطح بدهی فعلی یک شرکت را بداند. در این مورد، یک تحلیلگر سهام ممکن است از نسبت بدهی استفاده کند که با تقسیم کل بدهی ها بر کل دارایی ها محاسبه می شود. نسبت بدهی بالاتر از 1 معمولاً به این معنی است که یک شرکت بدهی بیشتری نسبت به دارایی دارد. در این مورد، اگر شرکت دارای درجه بالایی از اهرم باشد، یک تحلیلگر سهام ممکن است به این نتیجه برسد که افزایش نرخ بهره ممکن است احتمال نکول شرکت را افزایش دهد.

تحلیل فاندامنتال و اطلاعات مقایسه ای
تجزیه و تحلیل سهام شامل مقایسه صورت های مالی جاری یک شرکت با صورت های مالی آن در سال های گذشته است تا به سرمایه گذار این حس را بدهد که آیا شرکت در حال رشد، ثبات یا زوال است. صورت مالی یک شرکت را می توان با یک یا چند شرکت دیگر در همان صنعت نیز مقایسه کرد.
یک تحلیلگر سهام ممکن است به دنبال مقایسه حاشیه سود عملیاتی دو شرکت رقیب با مشاهده صورت سود آنها باشد. حاشیه سود عملیاتی معیاری است که نشان می دهد پس از پرداخت هزینه های عملیاتی چه مقدار درآمد باقی مانده است و چه بخشی از درآمد برای پوشش هزینه های غیرعملیاتی باقی مانده است و به عنوان درآمد عملیاتی تقسیم بر درآمد محاسبه می شود.
به شرکتی با حاشیه عملیاتی 0.30 نسبت به شرکتی با حاشیه 0.03 مطلوبتر نگاه می شود. حاشیه عملیاتی 0.30 به این معنی است که به ازای هر دلار درآمد، یک شرکت 30 سنت پس از پوشش هزینه های عملیاتی باقی می ماند. به عبارت دیگر، شرکت 70 سنت از هر دلار در فروش خالص را برای پرداخت هزینه های متغیر یا عملیاتی خود استفاده می کند.

تحلیل تکنیکال
روش دوم تحلیل سهام، تحلیل تکنیکال است. تحلیل تکنیکال بر مطالعه عملکرد قیمت گذشته و حال برای پیش بینی احتمال حرکت قیمت در آینده تمرکز دارد. تحلیلگران فنی بازار مالی را به عنوان یک کل تجزیه و تحلیل می کنند و در درجه اول به قیمت و حجم و همچنین عوامل تقاضا و عرضه که بازار را به حرکت در می آورند توجه دارند.
نمودارها ابزاری کلیدی برای تحلیلگران فنی هستند زیرا تصویری گرافیکی از روند سهام در یک بازه زمانی مشخص را نشان می دهند. به عنوان مثال، با استفاده از نمودار، یک تحلیلگر فنی ممکن است مناطق خاصی را به عنوان سطح حمایت یا مقاومت علامت گذاری کند . سطوح حمایت با پایین‌ترین قیمت‌های قبلی زیر قیمت معاملاتی فعلی مشخص می‌شوند و نشانگرهای مقاومت در اوج‌های قبلی بالاتر از قیمت فعلی بازار سهام قرار می‌گیرند. شکست به زیر سطح حمایت نشان دهنده یک روند نزولی برای تحلیلگر سهام است، در حالی که شکستن بالاتر از سطح مقاومت چشم انداز صعودی به خود می گیرد .

تجزیه و تحلیل فنی و مقایسه
تحلیل فنی سهام تنها زمانی مؤثر است که نیروهای عرضه و تقاضا بر روند قیمت تحلیل شده تأثیر بگذارند. هنگامی که عوامل خارجی در حرکت قیمت دخالت دارند، تجزیه و تحلیل سهام با استفاده از تحلیل تکنیکال ممکن است موفقیت آمیز نباشد. مانند سایر اشکال تحلیل، تجزیه و تحلیل روند قیمت سهام با استفاده از تحلیل تکنیکال پیچیده تر است زیرا متغیرهای بیشتری در نظر گرفته می شوند.
نمونه هایی از عواملی غیر از عرضه و تقاضا که می توانند بر قیمت سهام تأثیر بگذارند عبارتند از انشعاب سهام ، ادغام، اعلام سود سهام ، شکایت دسته جمعی ، مرگ مدیر عامل شرکت، حمله تروریستی، رسوایی های حسابداری ، تغییر مدیریت، تغییرات سیاست پولی . و غیره. این رویدادهای غیرقابل پیش بینی ممکن است رخ دهند که اساساً پیش بینی یا برنامه ریزی برای آنها غیرممکن بود.
تحلیل تکنیکال تنها در صورتی امکان پذیر است که از قیمت سهام تاریخی یک شرکت برای پیش بینی حرکت قیمت آتی استفاده شود.

سایر اشکال تجزیه و تحلیل سهام
جدا از تحلیل فاندامنتال و تحلیل تکنیکال، تحلیلگران می توانند از روش های کمتر رسمی دیگری برای تجزیه و تحلیل قیمت سهام استفاده کنند. با به هم پیوستگی و پیچیدگی رسانه‌های اجتماعی، تحلیل‌گران می‌توانند با درگیر شدن با رسانه‌های اجتماعی و اخبار، تحلیل احساسات را برای سنجش درک عمومی از شرکت انجام دهند.
تحلیل کمی شبیه به تحلیل تکنیکال است زیرا بر محاسبات پیچیده مالی برای تعیین پیش‌بینی‌های قیمت آتی متکی است. تجزیه و تحلیل کمی بر مدل سازی ریاضی و آماری برای بررسی داده ها متکی است. هدف این مدل ها شناسایی روندهای کلی بر اساس آنچه در گذشته اتفاق افتاده است (الزاما به طور خاص به قیمت سهام مرتبط نیست).
تحلیلگران همچنین ممکن است یک تحلیل از بالا به پایین یا تجزیه و تحلیل از پایین به بالا انجام دهند. تجزیه و تحلیل از بالا به پایین نیاز به تجزیه و تحلیل اقتصاد کلی دارد، سپس به عملکرد خاص یک شرکت محدود می شود. از سوی دیگر، از پایین به بالا مستلزم تجزیه و تحلیل شرکت‌ها و سپس بررسی نحوه عملکرد اقتصاد گسترده‌تر است. هر دو نوع تحلیل برای درک کلی تر عواملی که بر قیمت تأثیر می گذارند مانند شرایط بازار گسترده استفاده می شود.

محدودیت های تجزیه و تحلیل سهام
بسیاری از سرمایه گذاران برای به کارگیری بهترین استراتژی های سرمایه گذاری خود به تجزیه و تحلیل سهام متکی هستند. با این حال، تجزیه و تحلیل سهام ممکن است منجر به اعتماد نادرست یا استراتژی های نادرست شود.
تجزیه و تحلیل سهام اغلب با اطلاعات محدود انجام می شود. این به چند دلیل است. اولاً، شرکت‌های دولتی ممکن است تمام موقعیت‌های شرکت خود را به طور کامل برای عموم مردم افشا نکنند. دوم، تجزیه و تحلیل سهام تلاش می کند آینده را پیش بینی کند (که در آن اطلاعات به سادگی در دسترس نیست).
به دلیل این اتکا به رویدادهای آینده، عدم اطمینان گسترده ای در مورد تمام تکنیک های تجزیه و تحلیل سهام وجود دارد. بازار سهام ممکن است بر اساس شرایط حاکم بر بازار به سرعت در هر دو جهت تغییر کند. برای مثال، اگر جو سیاسی به سرعت تغییر کند و ریسک سیاسی را دوباره تعریف کند ، ممکن است تأثیر غیرقابل پیش‌بینی برای سرمایه‌گذاری‌هایی که قبلاً پیش‌بینی نشده بود، داشته باشد.
همانطور که تجزیه و تحلیل به داده های سهام می پردازد، همیشه خطر ذاتی سوگیری وجود دارد. اگر داده‌های مورد تجزیه و تحلیل ناشناس نباشند، تحلیلگران ممکن است بر اساس اطلاعاتی که در مورد گزینه‌های سرمایه‌گذاری می‌دانند، از نتایج خاصی حمایت کنند. بعلاوه، تحلیلگران و سرمایه گذاران ممکن است به سمت سوگیری تاییدی سوق داده شوند که تصمیمات را برای مطابقت با یک نتیجه مطلوب هدایت می کند.
در نهایت، تجزیه و تحلیل سهام اغلب پیچیده است. جمع کردن آن آسان نیست و به زمان قابل توجهی نیاز دارد. علاوه بر این، از آنجایی که متغیرها هر روز تغییر می کنند، تجزیه و تحلیل سهام نیازمند تفکر و تحلیل مستمر برای ارزیابی شرایط شکل گیری است.

کدام تکنیک تحلیل سهام بهترین است؟ ( توضیح کامل در مطلب دیگر ) کلیک کنید.
سرمایه‌گذاران ممکن است برای استفاده از تحلیل فاندامنتال، فنی و کمی مناسب‌تر باشند، زیرا ممکن است یک تکنیک در مقایسه با سایر تکنیک‌ها همیشه برتر نباشد. بر اساس اطلاعات موجود و اهداف سرمایه گذاران، ممکن است بهتر باشد موقعیت مالی را تجزیه و تحلیل کنید، صنعت شرکت را تحقیق کنید یا مدل های مالی پیچیده ای ابداع کنید.

چگونه می دانید که قیمت سهام افزایش می یابد؟
بهترین پاسخ به این سوال این است که هیچ کس نمی داند که آیا قیمت سهام بالا می رود یا کاهش می یابد. با این حال، تحلیلگران و سرمایه گذاران می توانند از اطلاعات برای اتخاذ بهترین و استراتژیک ترین تصمیم برای پیروی از اطلاعات کلی مربوط به سهام استفاده کنند. به طور کلی، اگر ارزش منصفانه یک سهم کمتر از قیمت فعلی سهام باشد، قیمت آن کاهش می یابد. از سوی دیگر، شرکت هایی با ارزش منصفانه بالاتر که بازار تعیین می کند، صعود خواهند کرد.

چگونه افراد مبتدی می توانند تجزیه و تحلیل سهام را شروع کنند؟
تجزیه و تحلیل اولین سهام شما نیازی به سختی ندارد. ابتدا اطلاعات عمومی مربوط به شرکت را تا آنجا که در دسترس است جمع آوری کنید. این شامل مقالات خبری اخیر مرتبط با شرکت و همچنین جدیدترین مجموعه صورتهای مالی است. سپس، این اطلاعات را برای مرتبط‌ترین اطلاعات فیلتر کنید، از میانگین‌های صنعت یا داده‌های رقبا برای تعیین معیارها استفاده کنید. سپس، تصمیم بگیرید که آیا شرکت در مقایسه با قیمت‌های فعلی و فعالیت سهام، عملکرد بهتری دارد یا کمتر.

چگونه سهام را قبل از خرید آنها تحقیق کنم؟
به عنوان یک سرمایه گذار در حال تحقیق در مورد سهام، باید هدف خود را جمع آوری طیف گسترده ای از اطلاعات در مورد شرکت داشته باشید. این شامل پرونده های اخیر دولت، مقالات خبری، بیانیه های مطبوعاتی، بیانیه ها یا فعالیت در رسانه های اجتماعی و صورت های مالی شرکت می شود. شما همچنین می توانید از اطلاعات سایر تحلیلگران استفاده کنید، زیرا متخصصان ممکن است به صورت عمومی نظر خود را در مورد موقعیت شرکت ارائه دهند. از این بینش می توان برای ایجاد نظر خود در مورد حرکت قیمت در آینده استفاده کرد.

مرور کلی:
هم تحلیل فاندامنتال و هم تحلیل تکنیکال را می توان به طور مستقل یا با هم انجام داد. برخی از تحلیلگران از هر دو روش تحلیل استفاده می کنند، در حالی که برخی دیگر به یکی از آنها پایبند هستند. در هر صورت، استفاده از تجزیه و تحلیل سهام برای بررسی سهام ، بخش ها و بازار یک روش مهم برای ایجاد بهترین استراتژی سرمایه گذاری برای سبد سهام است.

امتیاز کلی :
4.4/5
به اشتراک بگذارید :

دیدگاهتان را بنویسید

Language » زبان

خوش آمدید

انتخاب زبان :